Saturday, October 31, 2015

Prosedur Undang Undang Pinjaman Kereta (Sewa Beli)


Sekarang kita dah sampai pada bab yang agak menarik. Ada adegan adegan “panas” seperti tuduh menuduh, fitnah memfitnah,  kejar mengejar, caci maki dan mungkin juga ada adegan tumbuk menumbuk, baling kerusi ala mesyuarat parti politik. Hmmm… memang lebih kurang senario politik semasa aje. Ya, kita sedang “bercakap” tentang proses penarikan balik kereta yang tak berbayar.

Setelah mengambilkira tempoh “wajib” dua bulan tunggakan ansuran berturut turut dan pengeluaran Notis Jadual Keempat yang memberikan tempoh 21 hari dan setelah mengambil kira cuti umum, hujung minggu, anak demam, bini demam dan Bos demam,  TIGA bulan sudah berlalu dan “Surat Tarik” pun sudah dikeluarkan. Seperti yang digambarkan diatas, kita andaikan kereta berjaya ditarik balik.

Bagi seorang pegawai atau kerani dibahagian collection, ini merupakan suatu situasi dimana perasaan “gembira” kereta berjaya ditarik balik akan bercampur baur dengan kerisauan tentang apa yang bakal dihadapi apabila kereta, Agen Penarik dan Penyewa dan mungkin juga penduduk penduduk Kampung Dusun yang “prihatin” membawa jamung, obor api, sabit dan cangkul sampai ke pejabat untuk “berbincang”.

Antara keperluan bagi setiap Agen Penarik apabila menarik kereta ialah membuat lapuran polis tentang penarikan kereta dan seterusnya akan pergi ke Bank membawa kereta tersebut untuk pemeriksaan dan sesi fotografi. Pemeriksaan melibatkan pengesahan nombor enjin dan casis, aksesori dan juga merekodkan barangan peribadi yang terdapat dalam kereta tersebut. Segala “kecacatan” pada kereta seperti calar dan bahagian yang kemik akan direkodkan dan diambil gambar sebelum dihantar ke stor yang disewa oleh Bank. Pihak stor juga akan melakukan proses pemeriksaan yang sama . Ini perlu untuk melindungi kepentingan masing masing dari segi tuntutan yang mungkin dibuat oleh Penyewa pada masa akan datang.

Dalam sesetengah kes yang ada adegan “kejar mengejar”, kereta ada kalanya dimasukkan terus kedalam stor dan pemeriksaan dilakukan kemudian. Bagi kerani atau pegawai collection senior yang dah “masak” dan “mangli” dengan situasi begini takdelah “suspen” sangat. Kalau ada kerani baru atau “trainee officer” atau yang baru kena transfer ke bahagian collection, inilah masanya mereka “dilepaskan” untuk menghadapi situasi “getir” ini untuk memantapkan “kekentalan jatidiri” (yelah tu, ni kes “otai” dah muak nak handle lah ni, ikut senioriti, yang paling “rendah” kena jadi “frontliner”).

Apabila semua pihak yang terbabit sampai, kalau ada kekecohan yang berlaku, pegawai atau kerani dan Pak Guard akan cuba meredakan keadaan dengan menjadi orang tengah dan pengadil. Jadi pengadil ada juga risiko kalau tak kena gaya seperti yang berlaku kepada pengadil bola dan gusti yang dianggap “berat sebelah”.  Apa hal pun setelah keadaan reda sedikit, masing masing diberi peluang untuk mengemukakan hujah dan cerita masing masing.

Berikut adalah petikan cerita dan hujah dari mereka yang terbabit yang berasaskan kisah sebenar yang diolah semula secukup rasa:

CERITA VERSI AGEN PENARIK

Pagi tadi saya dan rakan sekerja saya telah “terserempak” (Padahal dah follow 2 – 3 hari dah, nak tengok “pattern” pergerakan) dengan kereta ni. Kami mengekori kereta yang mungkin dalam perjalanan ketempat kerja dan menunggu masa yang sesuai apabila kereta berhenti untuk parking.

Kami pun menghampiri kereta dan memberi salam kepada tuan kereta. Setelah bersalam salaman dengan penuh mesra kami pun memperkenalkan diri kami dengan senyuman manis sebagai wakil dari Bank dengan memberikan Kad Pengenalan dan Kad Kuasa kami beserta dengan “Surat Tarik” dan dengan rendah hati meminta kunci kereta dari Penyewa.

Akan tetapi, sifat kami yang penuh sopan santun ini telah dibalas dengan kata nista dan maki hamun yang mengguris hati kami yang sensitip ini mengingatkan kami pada lagu “Hatiku Kau Guris Luka” oleh Sweet September. Penyewa terus enggan bekerjasama dan mula bertindak aggresif dan meneruskan kata nista kepada kami antaranya “bodo tak sekolah”, “belajar malas sebab tu kerja macam ni” dan beberapa lagi perkataan 18SX yang terpaksa kami sensor sebab kami tak biasa dengan perkataan kotor macam tu.

Setelah puas bersabar kami dengan “berat hati” telah terpaksa mengambil kunci dari Penyewa manakala rakan rakan saya mengeluarkan barang barang peribadi Penyewa keluar dari kereta. Kerana tidak tahan lagi dengan Penyewa yang terus menerus memaki hamun kami, kami pun beredar dengan meninggalkan Penyewa disitu yang enggan mengikut kami ke Bank besama sama. Selepas itu kami terus buat repot polis dan datang ke Bank. Kami meminta upah yang lebih dari biasa atas dasar kepayahan mengambil semula kereta dan Penyewa yang bersikap macam “gengster” dan telah melukakan hati kami sehingga salah seorang dari kami telah menangis teresak esak kerana tidak tahan dengan “deraan mental” yang dialami.

CERITA VERSI PENYEWA

Pagi tadi semasa keluar dari rumah saya perasan ada satu kereta telah mengekori saya. Dalam kereta ada dua atau tiga orang. Setelah sampai ketempat kerja saya pun meletakkan kereta ditempat parking. Belum sempat saya keluar setelah membuka pintu, tiba tiba datang dua orang yang menarik saya keluar dan merampas kunci kereta daripada saya.

Selepas merampas kunci tanpa memberi Salam salah seorang dari mereka mengatakan bahawa mereka dari Bank dan terus memberikan Salinan Surat Tarik dan sepantas kilat menunjukkan Kad Pengenalan dan “Kad Kuasa” dari Bank tanpa sempat saya membacanya. Saya meminta tempoh dari mereka supaya boleh pergi ke Bank bersama sama namun mereka mengatakan saya kurang ajar dan tak tahu nak bayar hutang dan beberapa lagi kata kata kesat yang saya tidak perlu ulang disini.

Manakala saya berbincang dengan dua orang dari mereka, seorang lagi telah mengambil beberapa barang saya dari kereta dan memasukkannya kedalam beg plastik dan menyerahkannya kepada saya. Selepas itu mereka mengarahkan saya untuk pergi ke Bank jika tidak puas hati dan meninggalkan saya “terkonteng konteng” seorang diri.

Saya merasa kecewa, marah dan tertekan kerana mereka telah memberi “kemaluan” yang besar kepada saya kerana terdapat ramai orang semasa kejadian berlaku. Walaupun saya salah, tidak sepatutnya wakil Bank bertindak sedemikian rupa. Saya ada menyimpan 2 gelang emas, satu cincin emas dan satu cincin suasa dan duit tunai RM2,000 dibawah kerusi bahagian pemandu dan semuanya telah hilang. Saya sudah mengadu pada Mak saya, Rela, Polis dan JKKK tentang kejadian yang memilukan ini dan sebahagian dari mereka termasuk Mak saya telah datang untuk memberi “sokongan” moral.

CERITA KERANI/PEGAWAI BANK (TENGOK SITUASI)

Saya baru tahu tentang kes penarikan ini sebab bukan saya yang keluarkan Surat Tarik. Surat Tarik sekarang “Head Office” yang keluarkan sebab baru baru ni kita telah dapat arahan dari Bank Negara untuk memperketatkan kawalan kredit kami. Dulu tunggakan lepas TIGA bulan baru kita bagi peringatan. Terpaksalah ikut arahan nak buat macamana. Encik pun tak pernah bayar langsung jadi susah saya nak tolong. Kita dah bagi sms dan surat peringatan tapi takde respon dari pihak Tuan/Puan.

Berkenaan dengan Agen kita, Agen kita telah menjalani latihan intensif tentang tatacara penarikan balik dan berdaftar dengan AHPCM. Kalau ada kesilapan kami mohon maaf dan akan bagi amaran kepada mereka tentang tingkahlaku yang tak betul (kena backup jugak Agen kalau ketara Penyewa kelentong) dan kalau ada lapuran tentang barang yang hilang, Tuan/Puan boleh buat lapuran polis dan biar polis yang buat siasatan. Kita akan buat pemeriksaan kereta Tuan/Puan dan “take note” aduan Tuan/Puan.

Tentang kos tarik pulak, kita akan ikut kadar kos yang standard dan budi bicara untuk jumlah bulan yang tertunggak dan kawasan berdekatan iaitu RM500. (Biasanya Agen akan komplen upah sepatutnya lebih mahal sebab Penyewa memang “kurang ajar” tapi biasanya Bank akan kata nanti “cover” dengan Surat Tarik yang lain. Kena ada tolak ansur kalau tidak “susah” buat kerja)

KESIMPULAN

Senario diatas adalah diantara beberapa contoh apa yang biasa berlaku apabila kereta ditarik balik (tak semestinya macam ni, banyak “pesen” lagi). Nak percaya Agen atau Penyewa 100% pun tak boleh jugak jadi kena pandai pandai “adjust” dan menilai mengikut situasi. Berkenaan dengan kos tarik, juga mengikut keadaan dan faktor faktor lain yang mempengaruhi seperti jumlah tunggakan, “kesusahan” mengambil balik dan kadangkala Bank terpaksa “buy back” daripada “Taiko” atau “Syarif Dol” atau “Pak Long”, “Pak Ngah”, “Pak Teh” dan macam macam lagi “orang bergelar” tempatan yang telah “membeli” kereta dengan harga “pukal” yang kadang kadang terhasil dari kes sambung bayar dan “sambung atas sambung” yang memang susah untuk diambil semula melainkan “kow tim” dengan membeli balik kereta jika difikirkan berbaloi. Kereta biasanya “berlegar legar” dikawasan pendalaman dan jarang jarang sekali keluar kawasan “safe zone”. Ada juga Agen yang mengambil kereta dari Penyewa dan “peram” selama beberapa bulan untuk mendapatkan upah yang lebih tinggi. Memang macam macam “pesen” yang memeningkan kepala.

Apa kes sekalipun, apabila kereta telah ditarik, Bank perlu menghantar Notis Jadual Kelima seperti yang telah diperuntukan di bawah Seksyen 16 (3) Akta Sewa Beli 1967 (Pindaan 2010). Ini adalah keratan Seksyen tersebut:

No comments:

Post a Comment